Kraamkliniek in Chamrangbesi

Stichting Nepal Sambandha bouwt een kraamkliniek en (poli)kliniek voor moeder- en kindzorg in het dorp Chamrangbesi.

Waarom een kraamkliniek in het dorp Chamrangbesi: Na de heftige aardbeving in april 2015 is er in het midden van dit dorp door UNICEF een tent neergezet waar vrouwen uit de hele omgeving naar toe konden komen om te bevallen (de stichting Nepal Sambandha hielp toen bij het inrichten van deze tent). Veel huizen in de bergen rondom het dorp zijn door de aardbeving beschadigd of vernield, zodat ze onveilig zijn om in te wonen. Er zijn tijdelijke woningen gebouwd waar men nu met hele grote families woont. Een situatie waarin het bijna onmogelijk is om op een veilige en prettige manier te bevallen. Men verwacht dat pas op een termijn van 5 tot 10 jaar de situatie in dit dorp weer genormaliseerd is.

Begin 2016 kreeg de stichting Nepal Sambandha een grote gift van een Friese familie. Deze familie wilde graag dat van dit geld een gezondheidszorg project werd opgezet in Nepal. De stichting heeft er daarom, in nauw overleg met de bewoners van het dorp Chamrangbesi, voor gekozen om in dit afgelegen dorp een infant care centrum te bouwen. In dit infant care centrum en kraamkliniek, kunnen vrouwen een paar dagen voor de verwachte bevalling terecht, zodat men op een prettige manier in een veilige huiselijk omgeving kan bevallen.

April 2016: Er is grond gekocht voor de kraamkliniek.

November 2016 tot en met februari 2017: bouw van de kraamkliniek.

Februari 2017 tot met maart 2017: afwerking en inrichting van de kraamkliniek.

In april 2017 wordt de kliniek in gebruik genomen. In de loop van die maand wordt ook de officiƫle opening verricht door de familie die de kliniek financierde. Daarna wordt op korte termijn een bestuur samengesteld dat de kliniek gaat besturen. We verwachten en hopen dat de kliniek de komende jaren gaat uitgroeien tot een belangrijke gezondheidszorg voorziening voor de regio en dat de kraam en moeder en kindzorg in deze regio flink verbeterd wordt.

Zie ook het artikel: http://www.bodhitv.nl/articles/show-news/2009-03-06/kraamzorg-op-het-dak-van-de-wereld/

maart 2017